دهانه ورود هوا به موتور جت
دهانه ورود هوا قطعه ای است که هوا را با سرعت مناسب به کمپرسور می رساند مثلاً چنانچه هواپیمایی ما فوق صوت پرواز کند سرعت هوا در دهانه ورودی کاهش یافته تا ...
![دهانه ورود هوا به موتور جت](https://arshani.ir/uploads/images/2023/12/image_750x_656db45d38199.jpg)
دهانه ورود هوا به موتور جت
♨ Jet Engine Air Intake ♨
دهانه ورود هوا قطعه ای است که هوا را با سرعت مناسب به کمپرسور می رساند مثلاً چنانچه هواپیمایی ما فوق صوت پرواز کند سرعت هوا در دهانه ورودی کاهش یافته تا جائی که سرعت هوای رسیده به کمپرسور مادون صوت خواهد بود زیرا که اصولاً کمپرسورهای با هوای مادون صوت قابلیت کاری دارند . (شایان ذکر است که تحقیقات در خصوص کمپرسورهای ما فوق صوت که در تعداد ردیفهای کمتر می توانند نسبت تراکم به مراتب بیشتری تولید کنند سالیان است که ادامه دارد اما این نوع کمپرسور ها هنوز کاربرد پیدا نکرده اند .)
✍ از طرفی دهانه ورودی ، فشار هوا راافزایش داده و میزان افزایش فشار بخصوص در هواپیماهای ما فوق صوت نسبتاً زیاد است تا حدی که مثلاً در موتورهای توربو جت هنگامی که هواپیما با سرعتی بیش از سه برابر سرعت صوت پرواز می کند افزایش فشار هوا در دهانه ورودی بقدری است که نیاز به تراکم مجدد هوا در کمپرسور نمی باشد و لذا هوا کمپرسور ، محفظه احتراق و توربین دهانه ورود By_ pass کرده و در Jet pipe احتراق انجام میگرد.
✍دهانه ورودی هوا انرژی جنبشی هوا را به انرژی پتانسیل تبدیل می کند و طوری طراحی شده که در تبدیل انرژی ، حداقل پِرت انرژی را داشته باشد لذا طول آن تا حد امکان کوتاه و زاویه واگرائی آن بطور مناسب ساخته شده است .
✍ برای هواپیما های مادون صوت :
بهترین Air Intake نوع short pitot type است این نوع طولش کم و با بال و بدنه فاصل دارد تا از ورود لایه مرزی هوا ( Boundary layer) به داخل Intake جلوگیری شود .
✅ Air Intake
موتور هواپیما های ما فوق صوت معمولاً به دو صورت زیر ساخته می شوند
۱.✍ Variable throat area
این نوع که روی موتور های بعضی از هواپیماهای ما فوق صوت استفاده می شود هنگام پرواز ما فوق قسمت وسط دهانه تنگ شده و Air Intake بصورت کانال همگرا_واگرا در می آید و در نتیجه سرعت هوا هم در قسمت همگرا و هم در قسمت واگرا کاهش می یابد ، لذا هوا با سرعتی کمتر از سرعت صوت به کمپرسور میرسد . همزمان با این پدیده فشار هوا و حرارت در هر ثانیه دو قسمت ورودی افزایش می یابد .
2.✍ External/Internal Compression
این نوع Aur Intake روی بعضی از هواپیما های نظامی مافوق صوت دیده می شود . هنگام پرواز مافوق صوت قطعه ای مخروطی شکل Intake plug در دهانه قرار داشته و در نتیجه دهانه را بصورت کانال همگرا_ واگرا در آورده است لذا ضمن کنترل مقدار هوا ، سرعت هوا در هر دوقسمت همگرا و واگرا کاهش یافته و با سرعتی زیر سرعت صوت به کمپرسور می رسد . بدیهی است که در این حالت در هر قسمت فشار هوا افزایش می یابد ،در بعضی هواپیماها این پلاگ قابلیت حرکت به بیرون و داخل دارد
Intake Anti icing
✍همانگونه که گفته شد یخ زدگی دهانه ورودی می تواند موجب واماندگی کمپرسور گردد علاوه بر این ممکن است یخ شکسته و به داخل موتور رفته و به تیغه های کمپرسور آسیب برساند ( تیغه ها را F.O.D کند ) لذا قسمتهای
I.G.V, STRUTS, NOSE CONE, NOSE COWLING
به یکی از طریق زیر در مقابل یخ زدگی محافظت می گردند .