خاطره ای از تیمسار خلبان علی‌اصغر جهانبخش

از معدود شکارچیان میگ ۲۵ زمانی که خلبان برای انجام پرواز به سراغ هواپیما میرود باید به انجام بررسی هایی که به فلایت چک موسوم است بپردازد، من با توجه به اهمیّت این چکها با تمرین این لیست را حفظ کرده بودم و ...

خاطره ای از تیمسار خلبان علی‌اصغر جهانبخش
تیمسار علی اضغر جهانبخش استاد خلبان تامکت

خلبان جنگنده افسانه ای تامکت
از معدود شکارچیان میگ ۲۵

زمانی که خلبان برای انجام پرواز به سراغ هواپیما میرود باید به انجام بررسی هایی که به فلایت چک موسوم است بپردازد، من با توجه به اهمیّت این چکها با تمرین این لیست را حفظ کرده بودم.
در یکی از پروازها تصمیم گرفتم بررسی داخل هواپیما را بدون چک لیست انجام دهم

به همراه جناب فرگوسن که معلم سختگیری بود توجیه قبل از پرواز را انجام داده و بطرف هواپیما رفتیم وارد کابین هواپیما شدیم، باید منتظر دستور معلم برای شروع چک باشیم که استاد دستور شروع را صادرکرد و من لیست را کنارگذاشتم و سریع موارد را خوانده و در ادامه وضعیت آنها را بررسی و اعلام چک شدن میکردم
با اتمام کار چک، آمادگی برای حرکت را اعلام کردم

جناب فرگوسن گفت: تمام شد؟ گفتم:بله استاد تمام شد، او فکر کرد که لیست را برایش روخوانی کرده ام و خواست یک درس حسابی به من بدهد
گفت: کاناپی را بازکن و به کنار من در کابین جلو آمد
گفت سرتو ببر بالا، پاتو بکش کنار و وارد کابین شد و شروع کرد به تغییر دادن وضعیت سوییچ ها و بعد در کابین عقب قرار گرفت. دوباره شروع به بررسی کردم و همین طور که جلو میرفتم به سوییچ فول دامپ رسیدم و دیدم از خاموش به روشن تغییرکرده

بلافاصله سوییچ را به حالت خاموش بازگرداندم و با اتمام چک دستور خزش به ابتدای باند را صادرکرد 
در کاربرد این سوییچ باید بگوییم اصولا بیشینه وزن برخاست هواپیما بیشتر از بیشینه وزن فرود است, یعنی اگر هواپیما با بیشینه وزن مجاز بلند شد مجاز به نشستن با همان وزن نیست, 

و اگر بلافاصله پس از برخاستن یکی از سامانه‌های حیاتی از بین برود، خلبان باید هر چه سریعتر روی باند فرود بیاید
در این زمان این سوییچ را با هدف کاهش وزن سریع هواپیما فعال کرده و سوخت پرنده به بیرون ریخته میشود این سوییچ تا از زمین کنده نشوی و ارابه‌های فرود جمع نشود فعال نمیگردد
در صورتی که من متوجه روشن شدن این سویچ نمیشدم به محض کنده شدن از زمین سوخت هواپیما بر فراز باند به بیرون می پاشید! 

فارغ از اینکه جناب فرگوسن با خطاهای خیلی کوچکتر از این هم خلبانان را رد میکرد، در هر صورت اجازه برخواست صادر شد و جنگنده را در مدت زمان کوتاهی از زمین جدا کردم.

با جمع کردن ارابه‌ها وی منتظر بیرون ریختن سوخت از دریچه‌ها بود و برای مطمئن شدن مدام سر خود را به چپ و راست هواپیما میگردادند، فارغ از اینکه من سوییچ ها رابه حالت عادی برگردانده بودم، در هر حال در آن پرواز به پایگاه برگشتیم، بلافاصله پس از فرود زیر برگه ارزیابی نوشت: این خلبان سریعترین بررسی قبل از پرواز کابین راکه من در طول این مدت پرواز داشتم را انجام داده