نکاتی در باره تونل باد
عدد رینولدز که نسبت نیروهای اینرسی به نیروهای ویسکوزیته سیال است

عدد رینولدز که نسبت نیروهای اینرسی به نیروهای ویسکوزیته سیال است در آزمایشهای تونل باد باید با شرایط پرواز واقعی مشابه باشد تا نتایج معتبر به دست بیاید وقتی یک ماکت کوچکتر از هواپیما ساخته میشود طول مشخصه کاهش پیدا میکند و برای رسیدن به همان عدد رینولدز لازم است سرعت جریان یا چگالی افزایش یابد چون در تونل باد معمولی چگالی همان چگالی هوا در شرایط عادی است تنها راه افزایش سرعت است بنابراین در تونل باد معمولاً سرعت جریان بیشتر از سرعت پرواز واقعی میشود همین موضوع باعث میشود که در مقیاس کوچک عدد رینولدز پایینتر از مقدار واقعی باشد و نتایج آزمایش مخصوصاً در زمینه پدیدههای وابسته به ویسکوزیته مثل لایه مرزی جدایش و درگ دقت کامل نداشته باشند برای رفع این مشکل یا از تونل باد فشار بالا استفاده میشود تا با افزایش چگالی عدد رینولدز واقعی شبیهسازی گردد یا مدلهای بزرگمقیاس و گاهی حتی تماممقیاس در تونل آزمایش میشوند
به همین دلیل نتایج تونل باد در مقیاس کوچک بیشتر برای اطلاعات مقدماتی و مقایسهای به کار میروند و برای دادههای دقیقتر تلاش میشود تا مقیاس ماکت به واقعیت نزدیکتر باشد یا شرایط آزمایش به گونهای تنظیم شود که عدد رینولدز قابل تطبیق با پرواز واقعی باشد که البته بسیار پرهزینه است به همین دلیل نتایج تونل باد در مقیاس کوچک بیشتر برای اطلاعات مقدماتی و مقایسهای به کار میروند و برای دادههای دقیقتر تلاش میشود تا مقیاس ماکت به واقعیت نزدیکتر باشد یا شرایط آزمایش به گونهای تنظیم شود که عدد رینولدز قابل تطبیق با پرواز واقعی باشد